בעמוד זה נפרט את הליקויים הנפוצים ביותר בענף הבנייה ואת הגורמים להם.

ליקויי בנייה קוסמטיים

תחום הליקויים הקוסמטיים רחב מאוד וכולל את רוב מערכות הבניין.

ליקויים מסוג זה קיימים בכל מבנה, בין אם מדובר במבנה חדש ובין אם נבנה לפני מספר שנים. יש להבדיל כמובן בין ליקויים הנגרמים עקב שימוש ובלאי בנכס לבין אלה הנגרמים כתוצאה מרשלנות מקצועית.

  • רטיבות בתקרה – ברוב המקרים הרטיבות תופיע לאחר שצינור מים המורכב על הגג המחובר לדוד חשמלי, מתחיל לדלוף עקב התקנה לקויה. סיבה נוספת יכולה להיות כשלים באיטום הגג, כלומר, כשלים בנקודות התפר בין יריעות האיטום שלא הולחמו כראוי, כשלים אלה מובילים לרטיבות בתקרה.
  • התקלפות טיח מקירות ותיקרות – בבניין חדש, התופעה לא נפוצה כל כך אך במידה ותופיע, יש להתייחס אל תופעה זו כליקוי חמור. מקור התופעה בדר”כ אי התאמה של הביצוע בפועל למופיע במפרט הטכני.
  • התקלפות צבע על גבי קירות/תקרות – כשמדובר בהתקלפויות צבע וטיח, מקור התופעה בדר”כ ביצוע לקוי ולא בהתאם לכללי הבנייה.
  • ליקויי קירות פנים – לקירות הפנים במבנה תפקיד קריטי בחלוקת החלל באופן יעיל ותחימתו לפונקציות השונות הנדרשות בדירה. לפיכך, על הקירות הפנים להוות חיץ יציב ואיתן שיתן מענה לכל צורך כגון: תליית מדפים, תמונות, עיגון ארונות לקיר, עמידות במכות קלות עד בינוניות וכו’.
  • לחומר ממנו בנוי הקיר יש חשיבות מכרעת. לכן חשוב לוודא כי הקירות נבנו מהחומרים שנקבעו במפרט הטכני, עם דגש על סוגי הבלוקים ועוביי שכבות הטיח.
  • ויטרינות וחלונות – ליקויים נפוצים בחלונות הם ניקוז מים היורדים על החלון מצידו החיצוני, ליקויי בניקוז המים ממסילות החלון יאפשר כניסת מי גשם לתוך החדר או חמור מכך אל תוך הקיר. ליקויים נוספים יכולים להיות, זיגוג שאינו עומד בתקן, חלון שנע בצורה לא תקינה על המסילה או נתקע, חלון רועד או מרעיש בעת רוחות.
  • דלתות – כשמדובר בדלתות אנו עלולים להיתקל בליקויים רבים, ראשית, יש לבחון שאכן מדובר בדלתות שהובטחו במפרט המכר. שנית, קבועות בחוק מידות מינימום בנוגע לגובה הדלת נטו ולגבי אופן ההתקנה שלה. כאשר ההתקנה אינה מבוצעת כהלכה עלולות תהיווצר שריטות על גבי הריצוף היות והדלת מפשפת את הרצפה ומותירה שריטה בצורת קשת. נושא הפתיחה והנעילה של הדלתות גם כן דורש תשומת לב, אחרת, עלולים מים, רעש ואוויר לחדור אל תוך החדר כאשר הדלת סגורה. ליקויים אפשריים נוספים הם קילופי ציפוי/צבע מהדלת, שברים, רוחב מהמתוכנן וכו’.
  • מדרגות – התקן מנחה בצורה ברורה כיצד יש לבנות את גרמי המדרגות ואת היחס בין הרום והשלח (גובה ואורך המדרגה בחתך). ליקויים נפוצים בחדרי מדרגות הם אי קיום היחס שהתקן מנחה או התקנת המדרכים באופן לקוי. בנוסף, גם לגבי אופן התקנת המעקה חלים תקנים מפורטים שאי עמידה בהם היא שכיחה ובלתי חוקית.
  • מקלטים/ממ”ד/ממ”ק – תקנות הג”א (תקנות התגוננות אזרחית) מפרטות כיצד יש לבנות מרחבים מוגנים. בקבלת דירה חדשה, יש לוודא שאכן מולאו כל הוראות הג”א, לרבות התקנת מערכת סינון אוויר, חלונות ודלתות תיקניים, אביזריהם, אופן התקנת התאורה וכו’.
  • מטבחים – ליקויים נפוצים במטבחים הם: נזילות, בעיות ניקוז, התקנה לקוייה של ארונות המטבח, רטיבויות שעלולות לגרום לעובש וריקבון, אי עמידה בתקנים ועוד. המטבח הוא החדר היקר ביותר בבית והפעיל ביותר בדרך כלל וכזה עליו להיבנות כנדרש. הל”ת (הוראות למתקני תברואה), תקן 1205 ותקנים נוספים קובעים במפורט כיצד צריכות להתבצע העבודות.
  • ריצוף – ליקויים נפוצים בריצוף הינם: סדקים, חוסר פילוס, קרמיקות בולטות, מישקים לקויים, חול לח (מתחת לריצוף), בלטות לא מעוגנות, ריצוף מסוג שונה מזה שמופיע במפרט. ליקויים בריצוף נפוצים מאד היות והריצוף מיושם על שטחים גדולים (כל שטח הרצפה בנכס). חשוב לדעת כי קיימים תקנים המפרטים במדוייק כיצד צריך להיות מיושם ריצוף.
  • מערכת אינסטלציה – בשל היותה מערכת רטובה, כל ליקוי שמתגלה במערכת זו הוא קריטי ונדרש לתקנו באופן מיידי. למשל, נזילה מאחד הצינורות יכולה לגרום לרטיבות בקיר שלם, החלשת חוזקו לאורך זמן, הופעת סימני תחב ופטריות על הקיר ועד תוצאות חמורות כגון מחלות ריאומטיות לדיירים במקרים של הזנחה מתמשכת.
  • מערכת חשמל – מדובר במערכת החובקת את כל חלקי הבית, ככזו ניתן לאתר בה ליקויים במקומות רבים. הליקויים מתחילים מליקויים אסתטיים כדוגמאת שקעים שאינם עומדים בתקן וכלה בכבלי חשמל חשופים שיכולים להוות סכנה.
  • מערכת מיזוג אוויר – מערכת מיזוג האוויר עלול לסבול מליקויים פשוטים לתיקון כגון דליפות או צנרת פגומה. יחד עם זאת, במערכת מיזוג האוויר עלולים להתגלות גם ליקויים יקרים לתיקון כמו העדר יציקת שרוול לצנרת המזגן, או העדר מקום ייעודי עבור המעבה.
  • מערכת ניקוז – כשמדובר במרפסות פתוחות או גגות, מתגלים ליקויים רבים בבדיקת שיפועים לכיוון פתחי הניקוז. ליקויים כאלה יובילו להצטברות מים (מעין שלוליות על הגג), שאינם מתנקזים לאחר הגשם באופן עצמאי אלה מצריכים גריפה ידנית. ליקויים אלה מאלצים לפרק את ריצוף המרפסת או הגג ולהתקינו מחדש. ישנם ליקויים נוספים הנפוצים במערכת הניקוז כגון חוסר בנקודות ביקורת החשובות לפתיחת סתימות, אביזרים לא תקניים ועוד.

ליקויי בנייה המסכנים את חוזק הבניין

ליקויים מסוג זה הינם הליקויים החמורים ביותר, מאחר וישנה סכנה ממשית לחייהם של היושבים בבניין וסביבתו.

  • התמוטטות רצועת בטון – לרצועות הבטון יש תפקיד משמעותי בחוזקו של שלד המבנה. לעיתים, במהלך שיפוץ מסירים רצועת בטון על מנת לקבל חלל גדול יותר (אסון ורסאי). חשוב לציין שמדובר בעבירה על החוק ובסכנת חיים. במקרים אלו נוצר כשל בשלד המבנה שיכול להוביל להתמוטטות.

בעבר, היו מספר מקרים בהם הקבלן לא זיין את הבטון כנדרש, או השתמש בשיטת בנייה שלא כהלכה. התוצאה הייתה כשל חמור בשלד המבנה וכתוצאה מכך קריסה מלאה/חלקית של המבנה.

להלן, קישורים לכתבה המלאה ולממצאי המהנדס שעלו מחקירת האירוע:

“מרפסות קרסו בבניין חדש בחדרה”

הדו”ח על קריסת המרפסות בחדרה: “שמו קלקר – במקום בטון”

לקבלת הצעת מחיר בקליק לחצו כאן

או בטלפון במספר: 055-6657890

עדן טויטו
עדן טויטו
2023-05-01
באפריל 2023 איתי ביצע לנו בדק בית טרום המסירה (דירה 6 חדרים) ואנחנו מרוצים מאוד! הדוח הצביע על ליקויים בשווי עשרות אלפי שקלים שאין סיכוי שהייתי מוצא לבד! תודה רבה איתי.
אירה אפריאט
אירה אפריאט
2023-04-24
מאוד מקצועיים, מומלץ בחום
מרים לוין
מרים לוין
2023-03-12
יניב בודק יעיל מקצועי ונעים...מומלץ ביותר!!
וילי אסור
וילי אסור
2023-03-08
יחס אישי מקצועיות שרות מעל המצופה
ברכהחוה אהרון
ברכהחוה אהרון
2022-11-07
אנחנו מבקשים להמליץ בחום רב על חברת אינספקט לבדק בית כחברה מקצועית, אמינה יסודית, בעלת מוניטין וניסיון רב, קשובה לצרכי הדיירים. הדוח שנתקבל היה מפורט מעל המצופה. נשמח להמליץ לכל דורש כאמור בחום רב. יישר כחם !!!
Christian Lior Corpuz
Christian Lior Corpuz
2021-08-10
מאוד יסודי, מקצועי בבדיקה. מרוצה מאוד מהשירות שניתן על ידי אינספקט ופן האישי ממליץ

מעוניינים להיכנס לדירה בבטחון ?

השאירו פרטיכם ואנחנו נעזור לכם

    מעוניינים להיכנס לדירה בבטחון ?

    השאירו פרטים ותוכלו להיות בטוחים

      חברת קידום אתרים אורגני חברת קידום אתרים אורגני
      Call Now Button